Koniska kugghjul kan användas för att överföra vridmoment mellan axlar, som korsar i sin förlängning i 90° vinkel. I vårt sortiment av koniska kugghjul ingår:
- Moduler: 0,5–5,0 raka kuggar
- Utväxlingsförhållanden: 1:1–1:5
- Material: stål, mässing och plast
En konisk kuggväxel är en växel som har korsade axlar i sin förlängning. Detta erfordrar i de flesta fall en fribärande lagring. Därmed måste förhållandevis grova axlar användas. Lagring måste ske på bägge sidor av hjulet. Dessutom krävs det dubbel lagring på drivaxeln. Alla koniska kugghjul får en axelkraft i riktning mot sitt nav. Därför måste lagret tåla att ta upp denna kraft. Vid inbyggnad måste måttet A beaktas extra noga. Vid felaktig inbyggnad sker en mycket snabb förslitning av hjulen och redan vid ett lågt varvtal uppstår en störande ljudnivå. Detsamma gäller när hjulen monteras med en felaktig vinkel.
Beteckningar
Dt, dt = Delningsdiameter
Da, da = Ytterdiameter
t = Delning
b = Kuggbredd
M = Modul för yttre kuggdelning
m = Modul för inre kuggdelning
Z, z = Kuggtal på stora respektive lilla hjulet
α, α1 = Delningscirkelns kuggvinkel
β, β1 = Kuggtoppens vinkel
Stora hjulet
Dt = Z • M
tgα = Dt/dt eller Z/z
tgβ = (2 • sin α)/Z
Da = 2 • M • cos α + Dt
M = t/π eller Dt/Z
m = (Dt – b • sin α)/Z
Lilla hjulet
dt = z • M
tgα1 = dt/Dt eller z/Z
tgβ1 = (2 • sin α1)/z
da = 2 • M cos α1 + dt
M = t/π eller dt/z
m = (dt – b • sin α1)/z