Bälgkoppling typ WK
Bälgkopplingen från StS Coupling är utformad för applikationer som kräver mycket hög vridstyvhet och precision i överföringen. Bälgkopplingar är glappfria och lämpar sig bland annat för servodrifter, pulsgivardrifter och positioneringsutrustning. De tillverkas med en ytterdiameter på upp till 208 mm.
Typ WK finns i många varianter med olika infästningsmöjligheter. Bälgen är gjord av rostfritt stål medan naven finns i antingen aluminium eller rostfritt stål.
Klokoppling typ WKE
Detta är en flexibel, elastisk och helt glappfri axelkoppling som passar i de flesta applikationer. Kopplingshalvorna är galvaniskt avskilda med ett kors i polymer, vilket bidrar till att dämpa vibrationer minimera uppriktningsfel. WKE kan överföra stora moment i förhållande till sin storlek. De finns med kilspår plus stoppskruv (WKEG) och med klämnav (WKEN) samt med klämring för riktigt stora belastningar. Mekanex lagerhåller de vanligaste varianterna för snabba leveranser, se tabellen nedan. I sortimentet finns också klokopplingar i rostfritt stål.
Lagerhållna klokopplingar ur WKE-serien
Här finner du fler storlekar samt andra varianter till snabba leveranser ur StS Coupling WKE-serien. Max vridmoment för klokopplingarna är två gånger det nominella momentet. Observera att vid användning av klämförband måste man ta hänsyn till vad klämnavet klarar i förhållande till axeldiameter.
Säkerhetskoppling typ SWK
I drifter med risk för överlast kan säkerhetskopplingen SWK användas. Kopplingen levereras med förinställt vridmoment med möjlighet till efterjustering. Ett speciellt fjädersystem gör brytmomentet oföränderligt och eliminerar förslitning vid normal användning.
Säkerhetskopplingarna är glappfria, underhållsfria och har klämnav eller klämförband som infästning. StS Coupling SWK tillverkas i tre serier; med flänskoppling, bälgkoppling eller klokoppling.
Magnetkoppling typ K
Magnetkopplingen från StS Coupling överför vridmomentet helt beröringsfritt mellan två axlar med hjälp av magneter. Kopplingstypen KM är en synkron variant, vilket innebär att axlarna går helt synkront upp till det förutbestämda vridmomentet och när detta överskrids släpper magneterna taget och utrustningen skyddas från överlast.
Det går även att använda denna koppling när man vill åstadkomma ett förutbestämt vridmoment, som exempelvis ett skruvförband. KH kopplingen är en hysteresvariant, vilket innebär att man får en eftersläpning mellan axlarna som förbinds. När det maximala vridmomentet överskrids får man en mycket mjuk brytning av momentet. Den kan till exempel användas som mjukstart – bromsning. Vridmomentet är ställbart genom att man ändrar längden på kopplingen och därmed längden på magnetfältet.
Axlar
StS Coupling tillverkar även kompletta mellanaxlar for drifter med krav på vridstyvhet och precision. Dessa används exempelvis till skruvdomkraftssystem och linjärenheter. Axlarna finns i både stål och aluminium kombinerat med bälg- eller klokoppling och en mängd olika infästningsalternativ.